pondělí 27. února 2017

Celožitný kváskový chléb

Celožitný kváskový chléb

Vzhledem k tomu, že momentálně nevlastním váhu, měřím vše na objem a tak jsem použila přibližně 3ml kvásku a 7ml žitné mouky (převedeno na gramy je to přibližně 450g kvásku a 480g mouky) plus 2ml vody. Výsledný chleba je znatelně vláčnější než žitno-pšeničný kváskový chleba a také zdravější. Dostala jsem přibližný recept na celožitný chléb a už jsem si začala dělat představu o tom, jak by měl náš nový bochník asi vypadat, vonět a hlavně chutnat. Když už žitný, tak ať je pěkně hutný, plný semínek.


Celožitný kváskový chléb

Poměr surovin zůstává stejný jako o předchozího receptu na celožitný kváskový chléb , jen se mění postup kynutí z 2. Ty dvě hodiny, které tomu musíte věnovat navíc, rozhodně za to stojí! Jsem nadšená z tohoto receptu. Je to první kváskový chléb , který se mi povedl. Hlavně jsem konečně pochopila, že je kvásekk a kvas. U mých prvních receptů jsem používala kvásek v množství jako u 12-cti hodinového kvasu.


Už bylo dost plesnivjejících chlebů z obchodů. Není tam nic složitého, žádné překládání těsta ani složitost v jeho upečení. Trvalo mi několik let, než se mi recept na tento chleba podařil v takové podobě, kdy ho.


Recept se mi moooc líbí, neboť já celožitný peču v nádobě a toto vypadá moc prima. Tak to dělám u pš-žitného. Opravdu dobrý žitný chléb je jako sůl nad zlato.


Takový chléb dokážu ocenit nejen proto, že je chuťově skvělý a ve spojení s máslem, špetkou soli a čerstvými ředkvičkovými klíčky, ředkvičkou nebo jinou zeleninou tvoří prostě harmonii chutí na jazyku, ale také proto, že jeho vliv na naše zdraví je nevyčíslitelný v porovnání s pšeničným pečivem a. Mandarinka0 my doma pečeme kváskový celožitný chléb , ale pečeme ho normálně v troubě a je to bez problémů. Pekárnu máme taky, ale od té doby co dělám tento chleba, tak ji nepoužíváme. Ten nejzdravější, nejchutnější a nejlepší chléb , jaký jste kdy jedli.


Zvládne to bez větší námahy i laik. Jednoduchý a neměnný postup. Ovšem vždy je něco za něco: nebude to nejlevnější záležitost. Ale výsledek stojí za to. Tento chléb hravě strčí do kapsy nejen ty parodie na chleba ze supermarketů, ale i všechny ty … Pokračování textu.


Se všech co jsem kdy jedl mi chutná nejvíce celožitný kváskový z Countrylifu. Nejspíše tam mají nějakou záludnou fintu a nebo jej prostě umí upéct. A taky možná, že mají ten správný kvásek. Každopádně je to pro mne něco jako vrchol žitného chleba.


Celožitný kváskový chléb

Určitě už tušíte, cože se mi to. Přijde mi, že chléb ještě po upečení prostě „zraje“ a jeho chuť se ještě po pár dnech zvýrazní, speciálně tento celožitný semínkový chléb. Domácí kváskový chléb nikdy nezamražuji, neb to po rozmražení prostě už pak „není ono“. I žitný chleba se dá upéct v podobě bochníku jen tak na plechu.


Každý, kdo se pustil do kváskového pečení, dříve či později dojde k tomu, že by chtěl vyzkoušet něco zdravě. Chléb , základní potravina velké části lidstva, se s vývojem technologie průmyslového pečení, poněkud vzdálil od toho chleba, který pekli naši předkové. Tradiční „ kváskový “ chléb je již k dostání v prodejnách se zdravou výživou, ale upéci ho lze i doma. Chléb z ošatky opatrně vyklopíme na rozehřátý plech, nařízneme, trochu postříkáme vodou a dáme péct. Po minutách snížíme teplotu na 200° a dopékáme přibližně minut.


Během pečení ještě dvakrát postříkáme vodou. Po upečení necháme chléb vychladnout na mřížce. Pokud se tento chléb opakovaně dobře daří, dá se začít malinko experimentovat, například místo vody zadělávat podmáslím, přidávat trochu jogurtu nebo syrovátky, přidávat psyllium, nahrazovat obyčejnou mouku celozrnnou – to ale po troškách, nejdřív zkuste jen 50g. Pozor, celozrnná mouka saje více vody.


Náš chléb je také možno zakoupit na e-shopech freshbedynky.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.

Oblíbené příspěvky